• Български

Как да се справим с препятствията, ако се движим сами по даден маршрут?

Споделете
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Как да се справим с препятствията, ако се движим сами по даден маршрут?

 

Сами в планината? Помислете пак. Ходенето сам в планината е най-големият риск, който някой може да поеме. И най-опитните планинари са категорични, че това изобщо не се препоръчва.  Освен, че така по-лесно може да се изгубите, ако изпаднете в беда, няма да има кой да ви помогне.

 

Е, да, чувството да бъдеш сам със себе си сред дивата природа сигурно е неописуемо, но не дай, Боже, едно стъпване накриво и навехнат крак и плануваното като приятно изживяване се превръща в кошмар.

 

Няма кой да помогне в придвижването или да извика помощ. Дори и да излезем от хипотезата на евентуален инцидент, когато има с кой да споделиш емоциите от пътешествието, то става още по-хубаво.

 

Затова съветът ни е да изберете организирани групови походи или да поканите на пътешествието Ваши приятели. А ако решите да се включите в група, изберете такава според физическите си възможности – за начинаещи или по-напреднали. Това е важно, защото в групата дисциплината и темпото се спазват.

 

Ако все пак смятате, че сте достатъчно подготвени за самостоятелно планинско пътешествие, подгответе се добре – така, че да намалите възможността от изненади до минимум. Елиминирането на възможните нежелани ситуации до голяма степен ще направи прехода по-спокоен, а живота и здравето Ви – по-защитени.

 

Как да се справим с препятствията, ако се движим сами по даден маршрут? pohod v planinata

Как да се подготвите за самостоятелна разходка или поход в планината?

 

Колкото и километри по била и върхове да имате зад гърба си, не подценявайте планината. Никога не забравяйте, че никой не е по-велик от природата, имайте страхопочитание към нея.

 

Преди да тръгнете потърсете и си запишете телефонните номера на Планинската спасителна служба. В планината е по-лесно да се открие обхват и да се обадите, отколкото интернет и тепърва да търсите номер при нужда.

 

Съобщете на близки и приятели за Вашето пътешествие – точни дати на тръгване и връщане, места, където ще пребивавате. По време на преходи поддържайте често връзка поне с един свой близък.

 

Началото на всеки поход е създаването на план – къде ще ходите и каква ще е продължителността. Изборът трябва да е съобразен с физическите Ви възможности.

 

Ако ви предстои поход за първи път, то най-добре е да изберете не много отдалечено място с по-лек маршрут, който да отнеме не повече от 2-3 часа вървене и изкачване. Така ще избегнете пренатоварването, а с времето ще започнете да удължавате  дестинациите.

 

Съберете колкото се може повече информация за маршрута от различни източници – най-добре от ваши познати и приятели, които вече са го минали. Веднъж определен, не го променяйте по време на прехода, ако обстоятелствата не го налагат.

 

Маршрутът

 

Проучете добре дължината и времетраенето на маршрута в километри и часове, денивелацията, наличието на трудни и опасни участъци, хижи, заслони, водоизточници, основни ориентири, места за евентуално принудително бивакуване, осигуряване на храна, нощувки. Състоянието на терена непосредствено преди тръгването е от изключителна важност.

 

Проучването се прави с помощта на карти, пътеводители, информация от хижи и ПСС, по-опитни туристи. Изключително важно е да се съобразят физическите възможности с трудността на прехода.

 

Запознайте се с опасностите в планината и в района на прехода и причините, водещи до инциденти, за да може да ги откривате и избягвате своевременно. Ако нямате достатъчно опит, задължително избирайте добре маркирани маршрути.

 

В зависимост от физическата подготовка и опита на ден могат да се преодолеят до 25-30 км. При равен терен средната скорост на трениран пешеходец е около 4-5 км/ч. При голяма денивелация това разстояние намалява.

 

Известно е, че за един час с раница в планината се преодоляват при изкачване около 300 м, а при слизане около 500 м денивелация.

 

Тръгвайте винаги рано сутрин като е препоръчително основната част на прехода да бъде преодоляна до обяд. През зимата е желателно дневният преход да завършва до 15 часà.

 

Напускане на изходен пункт по тъмно се допуска само при добро познаване на пътя, предстоящ дълъг дневен преход, опасност от измръзване, а при лошо време само при спасителна акция.

 

Метеорологичните условия

 

Преди тръгване задължително се информирайте за синоптичната прогноза за периода  и региона на прехода от надеждни и сигурни източници. Не тръгвайте при явни признаци за разваляне на времето, 2-3 дни след обилен снеговалеж, в мъгла, при много ниски температури през зимата и при силно изразена лавинна опасност.

 

Имайте предвид, че времето в планината се променя рязко и неочаквано. Следете постоянно информациите на ПСС за състоянието и промените на времето.

 

Облекло и обувки

Как да се справим с препятствията, ако се движим сами по даден маршрут? ekipirovka

Обувките са съществена част от екипировката за поход в планината. Те трябва да са удобни и задължително високи, така че да обхващат глезена. По този начин го държат стабилен и предпазват от неравния планински терен, който крие рискове. Добре е да ги подберете така, че да са подходящи за всеки сезон и условия.

 

По отношение на облеклото, най-добре да е многослойно, от дишащи и бързо съхнещи материи. Когато дрехите са на няколко слоя това ще позволи при нужда да се обличат или събличат лесно. А за потниците и много късите панталони направо забравете. В планината ултравиолетовите лъчи са много силни и лесно можете да изгорите.

 

Задължителна е и екипировката за дъжд – най-обикновен дъждобран или по-модерните мембрани. Освен дъждобран, независимо от прогнозата за времето, трябва да имате яке срещу вятър, резервни чорапи и бельо.

 

Храна и вода

 

Носете в себе си енергийни или протеинови блокчета, но и нещо солено – фъстъци или други ядки. Те доставят солите на организма. Разбира се – много течности. Планирайте колко хранения ще имате и мислете, че все пак трябва да носите всичко на гръб.

 

Оборудването

 

Как да се справим с препятствията, ако се движим сами по даден маршрут? ranitsa

Като говорим за оборудване, на първо място е раницата. Тя трябва да е удобна и да пасва на гърба и раменете. Туристическите раници имат колан за кръста, който разпределя правилно теглото на товара в нея.

 

Колкото по-дълъг е преходът, толкова по-голяма трябва да е тя, но все пак е прието, че тежестта на товара не трябва да надхвърля 20% от теглото Ви.

 

Освен дрехи и храна в раницата трябва да имате още някои изключително полезни в планината неща:

  • Швейцарското ножче в планината си е направо задължително (в него има от вилица и нож, до нокторезачка и тирбушон.)
  • Челник или фенерче
  • Слънчеви очила, шапка, слънцезащитен крем и пръскало против комари, кърлежи и др.
  • Външна батерия за зареждане на всякакви устройства
  • Карта, компас и мобилен телефон
  • Аптечка с основни лекарства
  • Хавлия (дори и да отсядате в хижа е добре предварително да проверите дали предлагат хавлии, защото в повечето такива няма да видите.)

 

Съвети за действие при непредвидени ситуации

 

Опасностите в планината могат да се разделят основно на два вида – такива, които са в нас и такива, които са извън нас. Опасностите в нас хората са свързани с лоши решения, подценяване на условията, липса на екипировка, невярна преценка на собствените възможности и т.н.

 

Когато успеем да минимизираме опасностите в нас, всичко останало е по-лесно преодолимо.

 

Ето няколко съвета за някои непредвидени ситуации :

  • Преминаване през трудни участъци – тук адекватната екипировка е от изключително значение.
  • Наранявания с открити рани – трябва да бъде овладяно кръвотечението, чрез пристягане и притискане на мястото и повдигане на крайника на високо. Ако раната е замърсена, тя първо трябва да бъде почистена с антисептик.
  • Травматични увреждания – те могат да бъдат най-различни – навяхване, изкълчване, счупване… Ако претърпите такъв инцидент и сте сами, незабавно потърсете помощ.
  • Термични увреждания – внимавайте за измръзване, топлинен или слънчев удар, изгаряне на кожата.

 

Опасни могат да бъдат различни алергии, ухапвания от насекоми и змии. При ухапване от змия веднага свалете всичко стягащо около ухапването, обездвижете крайника, измийте със студена вода и сложете студен компрес. Може да вземете обезболяващи и незабавно трябва да потърсите лекарска помощ.

 

Ориентиране сред природата

 

Начините са няколко на брой :

 

  1. С компас – буквите N, S, E, W са съответно cевер, юг, изток и запад.
  2. По слънцето – при изгрев то е на изток, при залез е на запад, а в 12 часа – на юг.
  3. Кората на дърветата е по-груба от север.
  4. Кората на боровете е по-светла от ЮГ.
  5. Мъхът по дърветата и скалите от СЕВЕР.

 

Предсказване на времето

 

Според вятъра

Времето ще е хубаво, когато вятърът денем се засилва, а през нощта спира и през деня в долината духа отдолу на горе, а през нощта – обратното.

 

Според изгрева и залеза

Времето ще е хубаво, когато изгревът е лимоненожълт, златист, а залезът е в същите цветове и слънцето залязва в безоблачно небе.

 

Разваляне на времето – когато изгревът и залезът са кървавочервени и слънцето залязва в облаци.

 

Според звездите

Времето ще е хубаво, когато звездите блестят слабо и стоят високо.

 

Разваляне на времето – когато блестят силно и стоят ниско. Небосклонът е обсипан със звезди.

 

Според сутрешната роса

Времето ще е хубаво, когато сутрин има голяма роса.

 

Разваляне на времето – когато росата сутрин е малка.

 

Според мъглата

Времето ще е хубаво, когато слиза по склоновете на планината.

 

Разваляне на времето – когато  мъглата се изкачва по склоновете.

 

Дим

Времето ще е хубаво, когато димът се издига високо.

 

Разваляне на времето – когато се стеле ниско.

 

Според животните

Времето ще е хубаво, когато птиците летят високо.

 

Разваляне на времето – когато птиците летят ниско, врабците се къпят в пепелта, свраките и гарваните летят на ята, мравките се крият в мравуняка.

 

Походите в планината са прекрасен начин не само да избягаме от монотонното ежедневие, но и да си осигурим достатъчно движение, чист въздух и енергиен заряд. Ходенето в планината е невероятно преживяване, за което обаче, както видяхме, е нужна добра предварителна подготовка.

 

В противен случай може да бъде дори опасно или да Ви постави в непредвидени ситуации, с които да не може да се справите. Затова без предварителна подготовка, просто не тръгвайте. И винаги е по-добре с другарче.

 

https://www.livechatalternative.com/